Letland – Nederland trekt helft van alle tv-kijkers


De kijkcijfers van vrijdag 12 juni 2015 (SKO)

NPO 3 trok vrijdagavond bijna 2,6 miljoen kijkers met het EK-kwalificatieduel Letland – Nederland (0-2). Dat staat gelijk aan 46 procent van alle tv-kijkers op dat moment. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Letland – Nederland was veruit de meest bekeken tv-uitzending van de avond. De kijkcijfer top drie wordt afgemaakt door het door 1,2 miljoen mensen bekeken Achtuurjournaal (28 procent) en de door 1,2 miljoen mensen bekeken nabeschouwing van het voetbal (25 procent).

Dankzij het voetbal was NPO 3 de grootste zender van de avond met ruim 26 procent marktaandeel, gevolgd door RTL 4 (15 procent), NPO 1 (13 procent) en SBS 6 (7 procent).

RTL 4 scoorde vooral met de vooravondprogramma’s Goede Tijden Slechte Tijden (1,1 miljoen, 24 procent) en Haf Acht Nieuws (990.000, 27 procent). De nummer drie was de seizoensafsluiter van RTL Late Night met 752.000 kijkers (19 procent).

Op prime time scoorde RTL 4 dramatisch met slechts 329.000 kijkers voor de film Words, goed voor 6 procent marktaandeel. Het is de slechtste prime time-score voor RTL 4 sinds tijden.

NPO 1 bood met Flikken Maastricht (752.000, 14 procent) het meest bekeken alternatief voor het voetbal, maar stelde net als de afgelopen weken fiks teleur met de TV Show (450.000, 8 procent) en Koefnoen Presenteert (306.000, 6 procent).

SBS 6 scoorde op prime time 294.000 kijkers met de film Charlie and the Chocolate Factory (5 procent). De SBS 6-topper was Hart van Nederland met 604.000 kijkers (13 procent).

Na het voetbal en Flikken waren Twee Voor Twaalf (545.000, 11 procent), de TV Show en Nieuwsuur (440.000, 8 procent) de meest bekeken titels op prime time.

Top 15
01. Letland – Nederland (NPO3) 2.586.000
02. Journaal 20:00 (NPO1) 1.238.000
03. Voetbal EK KW NB (NPO3) 1.214.000
04. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 1.137.000
05. Half acht nieuws (RTL4) 990.000


06. RTL Late Night (RTL4) 752.000
07. Flikken Maastricht (NPO1) 752.000
08. RTL Boulevard (RTL4) 714.000
09. EK Journaal (NPO3) 704.000
10. Hart van Nederland (SBS6) 604.000


11. Editie NL (RTL4) 601.000
12. Journaal 18:00 (NPO1) 600.000
13. Twee voor twaalf (NPO2) 545.000
14. EenVandaag (NPO1) 542.000
15. Shownieuws (SBS6) 538.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO3 / 26.1%
2. RTL4 / 14.6%
3. NPO1 / 12.7%
4. SBS6 / 7.1%
5. NPO2 / 5.6%


6. NET5 / 4.9%
7. RTL5 / 3.4%
8. RTL7 / 2.7%
9. Vero / 2.5%
10. RTL8 / 2.4%


11. Discov / 1.3%
12. Comedy / 1.1%
13. TLC / 0.8%
14. SBS9 / 0.7%
15. N.geog / 0.5%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 44,4%
2. RTL Nederland 23,1%
3. SBS Groep 15,2%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen