‘Tv-wereld in de war van digitale revolutie’

Foto: RTLDe traditionele tv-wereld is een beetje in de war van de snelle veranderingen op het gebied van kijkgedrag. Dat stelt tv-producent en tv-presentator Peter van der Vorst in zijn column in Televizier. Vooral jongeren verkiezen on demand-diensten als Netflix steeds meer boven traditioneel, lineair tv-kijken. “Ik zie het ook bij m’n eigen zoon van zeven en z’n vriendjes. Die kijken vrijwel nooit meer op de traditionele manier tv, maar bepalen zelf wat en wanneer ze willen zien op hun tablet.

Zo gaat dat tegenwoordig bij alle jongeren, weet Van der Vorst. “Alle mediaconcerns en adverteerders zijn dan ook naarstig op zoek naar manieren om die groep toch te kunnen bereiken.”

Mediabedrijven als RTL en SBS pakken bijvoorbeeld opeens uit met YouTube-initiatieven. “Er worden speciale Youtube-kanalen uit de grond gestampt en andere digitale platformen bedacht, maar toch lijkt iedereen een beetje in de war door de snelheid waarmee de digitale revolutie zich voltrekt.”

Van der Vorst was laatst op de tv-beurs MIP in Cannes, waar hij tot zijn verbazing nauwelijks meer studio-amusement tegenkwam. “Die zijn zeer kostbaar om te maken en vormen lang niet altijd een garantie voor succes. Bovendien is het lastig om nog iets unieks toe te voegen aan het bestaande aanbod van The Voice, X Factor en Got Talent.

Alleen het studioprogramma You’re Back In The Room van het Britse ITV viel op, stelt Van der Vorst. In deze humoristische show spelen mensen spelletjes onder hypnose. “De show scoort ook goed onder jongeren en dat is precies de doelgroep die ­zenders steeds moeilijker kunnen bereiken.

Benieuwd hoe de tv-wereld er over pakweg 50 jaar uitziet…

Meer in RTL

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen