Trijntje op Songfestival trekt 3,4 miljoen kijkers


De kijkcijfers van dinsdag 19 mei 2015 (SKO)

Foto: RTLHet optreden van Trijntje Oosterhuis in de eerste halve finale van het Eurovisie Songfestival wist dinsdagavond bijna 3,4 miljoen kijkers te vermaken op NPO 1, goed voor 49 procent marktaandeel. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De topcijfers liggen in lijn met de halve finales van de vorige twee edities. Vorig jaar keken bijna 3,3 miljoen mensen naar de halve finale met Ilse DeLange en Waylon, terwijl de halve finale met Anouk het jaar daarvoor 3,7 miljoen kijkers scoorde.

Van alle tv-kijkers op prime time, koos de helft voor het Eurovisie Songfestival. Het leverde NPO 1 een avondmarktaandeel op van maar liefst 36 procent.

Andere topscoorders op NPO 1 waren het Achtuurjournaal (2 miljoen, 34 procent), Op weg naar het Songfestival (2 miljoen, 32 procent) en De Wereld Draait Door (1,3 miljoen, 26 procent).

Het meest bekeken alternatief op prime time werd geboden door RTL 4, dat met 17 procent aandeel de nummer twee van de avond was. Het station bracht Mijn Leven In Puin (919.000, 14 procent) en Herrie in Hotel Spaander (977.000, 14 procent).

De nummer drie was SBS 6 met bijna 8 procent aandeel. De topscoorder was Utopia met 658.000 kijkers (12 procent), terwijl NCIS: Los Angeles op prime time 524.000 kijkers (8 procent) deed.

Actualiteit

Het Achtuurjournaal was het meest bekeken actuele programma. De nieuws top zes wordt afgemaakt door Half Acht Nieuws (1,1 miljoen), Zesuurjournaal (876.000), EenVandaag (864.000), Editie NL (706.000) en Hart van Nederland (650.000).

De showrubrieken RTL Boulevard en Shownieuws scoorden 792.000 en 601.000 kijkers, terwijl DWDD (1,3 miljoen) de talkshowstrijd won van RTL Late Night (1,1 miljoen) en Pauw (921.000).

Potter

De meest bekeken film van de avond was Clash of the Titans met 250.000 kijkers op Veronica. De meest bekeken niet-Nederlandstalige serie was NCIS: LA op SBS 6.

De populairste zenders van de avond waren NPO 1 (36 procent aandeel), RTL 4 (17 procent), SBS 6 (8 procent) en NPO 3 (6 procent).

Top 15
01. Eurovisie Songfestival HF1 (NPO1) 3.366.000
02. Journaal 20:00 (NPO1) 2.026.000
03. Op weg naar Eurovisie Songfestival (NPO1) 2.001.000
04. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 1.450.000
05. De wereld draait door (NPO1) 1.295.000


06. RTL Late Night (RTL4) 1.136.000
07. Half acht nieuws (RTL4) 1.101.000
08. Herrie in Hotel Spaander (RTL4) 977.000
09. Pauw (NPO1) 921.000
10. Mijn leven in puin (RTL4) 919.000


11. Journaal 18:00 (NPO1) 876.000
12. EenVandaag (NPO1) 864.000
13. RTL Boulevard (RTL4) 792.000
14. Editie NL (RTL4) 706.000
15. Utopia (SBS6) 658.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 36.2%
2. RTL4 / 17.2%
3. SBS6 / 7.6%
4. NPO3 / 5.6%
5. NPO3 / 3.9%


6. Vero / 3.6%
7. RTL5 / 3.3%
8. NET5 / 3.3%
9. RTL7 / 2.7%
10. RTL8 / 1.7%


11. Discov / 1.0%
12. Comedy / 0.8%
13. TLC / 0.8%
14. N.geog / 0.5%
15. FOX / 0.5%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 45,7%
2. RTL Nederland 24,9%
3. SBS Groep 14,8%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen