Trijntje op Songfestival trekt 3,4 miljoen kijkers
De kijkcijfers van dinsdag 19 mei 2015 (SKO)
Het optreden van Trijntje Oosterhuis in de eerste halve finale van het Eurovisie Songfestival wist dinsdagavond bijna 3,4 miljoen kijkers te vermaken op NPO 1, goed voor 49 procent marktaandeel. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De topcijfers liggen in lijn met de halve finales van de vorige twee edities. Vorig jaar keken bijna 3,3 miljoen mensen naar de halve finale met Ilse DeLange en Waylon, terwijl de halve finale met Anouk het jaar daarvoor 3,7 miljoen kijkers scoorde.
Van alle tv-kijkers op prime time, koos de helft voor het Eurovisie Songfestival. Het leverde NPO 1 een avondmarktaandeel op van maar liefst 36 procent.
Andere topscoorders op NPO 1 waren het Achtuurjournaal (2 miljoen, 34 procent), Op weg naar het Songfestival (2 miljoen, 32 procent) en De Wereld Draait Door (1,3 miljoen, 26 procent).
Het meest bekeken alternatief op prime time werd geboden door RTL 4, dat met 17 procent aandeel de nummer twee van de avond was. Het station bracht Mijn Leven In Puin (919.000, 14 procent) en Herrie in Hotel Spaander (977.000, 14 procent).
De nummer drie was SBS 6 met bijna 8 procent aandeel. De topscoorder was Utopia met 658.000 kijkers (12 procent), terwijl NCIS: Los Angeles op prime time 524.000 kijkers (8 procent) deed.
Actualiteit
Het Achtuurjournaal was het meest bekeken actuele programma. De nieuws top zes wordt afgemaakt door Half Acht Nieuws (1,1 miljoen), Zesuurjournaal (876.000), EenVandaag (864.000), Editie NL (706.000) en Hart van Nederland (650.000).
De showrubrieken RTL Boulevard en Shownieuws scoorden 792.000 en 601.000 kijkers, terwijl DWDD (1,3 miljoen) de talkshowstrijd won van RTL Late Night (1,1 miljoen) en Pauw (921.000).
Potter
De meest bekeken film van de avond was Clash of the Titans met 250.000 kijkers op Veronica. De meest bekeken niet-Nederlandstalige serie was NCIS: LA op SBS 6.
De populairste zenders van de avond waren NPO 1 (36 procent aandeel), RTL 4 (17 procent), SBS 6 (8 procent) en NPO 3 (6 procent).
Top 15 01. Eurovisie Songfestival HF1 (NPO1) 3.366.000 02. Journaal 20:00 (NPO1) 2.026.000 03. Op weg naar Eurovisie Songfestival (NPO1) 2.001.000 04. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 1.450.000 05. De wereld draait door (NPO1) 1.295.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. NPO1 / 36.2% 2. RTL4 / 17.2% 3. SBS6 / 7.6% 4. NPO3 / 5.6% 5. NPO3 / 3.9%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Publieke Omroep 45,7% 2. RTL Nederland 24,9% 3. SBS Groep 14,8% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |