‘NPO gaf al 20 jaar gratis reclame in ruil voor voetbal’

NOS-directeur Jan de Jong vindt het opvallend dat zijn afspraak met FOX voor gratis STER-reclamezendtijd zo omstreden is. Dat laat hij vandaag blijken in de Volkskrant. Na bezwaar van het Commissariaat voor de Media heeft de NOS deze afspraak teruggedraaid. De discussie komt volgens De Jong door een ‘ander politiek klimaat’. “De vanzelfsprekendheid van dit soort deals die in het verleden bestond, is er niet meer. Daar moeten de NOS, de NPO en STER naar handelen.”

FOX mocht rond de uitzendingen van Studio Sport gratis reclame maken voor zijn betaalkanaal als onderdeel van het Eredivisie-contract. Nu de NOS dit niet meer kan aanbieden, moet de omroep meer geld betalen voor de uitzendrechten.

Volgens De Jong is het aanbieden van gratis reclamezendtijd niet ongebruikelijk. “Dat heeft de STER wel twintig jaar gedaan, met medeweten van alle betrokkenen in Den Haag en Hilversum.”

Nu past het kennelijk niet meer bij deze tijd en doet de STER het dus niet meer.”

Hoeveel de NOS nu aan FOX moet gaan betalen – volgens het oorspronkelijke contract betaalt de omroep 22 miljoen euro per jaar – wil De Jong niet zeggen. “Dat valt onder de vertrouwelijkheid van het contract.

Meer in NOS

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen