Miljoenen kijkers voor Dodenherdenking op de Dam


De kijkcijfers van maandag 4 mei 2015 (SKO)

De Nationale Dodenherdenking op de Dam trok maandagavond ruim 2,9 miljoen kijkers naar NPO 1. Daarmee was het de meest bekeken uitzending van de avond. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Voor Willem-Alexander was de ceremonie twee jaar geleden zijn eerste optreden na de inhuldiging. Het zorgde voor 3,1 miljoen kijkers, de hoogte score in tien jaar, terwijl RTL 4 met de herdenking op Waalsdorpervlakte juist de minst bekeken uitzending in tien jaar had (489.000 kijkers).

Vorig jaar scoorde de Dodenherdenking op NPO 1 bijna 3 miljoen kijkers, terwijl de uitzending op RTL 4 opkrabbelde tot 683.000 kijkers. Dit jaar ziet RTL 4 de kijkcijfers verder stijgen tot 896.000 kijkers. In het jaar vòòr de inhuldiging keken er nog 1 miljoen mensen.

De jaarlijkse herdenking in de hoofdstad was te zien op NPO 1, 2 en 3 en de vier SBS-zenders. NPO 2 deed traditiegetrouw het meest uitvoerig verslag van Dodenherdenking en trok 1 miljoen kijkers (vorig jaar 1,1 miljoen). NPO 3 trok 334.000 kijkers (vorig jaar 249.000).

Het live verslag op de vier SBS-zenders trok in totaal 508.000 kijkers (vorig jaar: 383.000). Vooral de uitzending op Net5 droeg met 209.000 kijkers bij aan dat totaal.

Waalsdorpervlakte

De vier RTL-zenders deden net als ieder jaar verslag vanaf de Waalsdorpervlakte, waar tijdens de Tweede Wereldoorlog meer dan 250 mensen zijn omgebracht door de bezetter. RTL 4 trok 896.000 kijkers (vorig jaar: 684.000) met het verslag. RTL 5, RTL 7 en RTL 8 scoorden bij elkaar opgeteld 286.000 kijkers (vorig jaar: 352.000).

De enige keer dat de herdenking op RTL 4 het meest bekeken werd, was in 2006. Toen trok het tv-station rond acht uur 1,2 miljoen kijkers.

Prime time

Op prime time stonden veel tv-zenders in het teken van de Tweede Wereldoorlog. NPO 1 en NPO 2 brachten een aangepaste programmering en SBS 6 en Veronica kwamen met een oorlogsfilm.

RTL bracht haar reguliere programmering, op de zeer late Barbara Barend-documentaire In Het Spoor Van De Familie Barend na. Die trok ná RTL Late Night een mooie 592.000 kijkers (20 procent).

De meest bekeken programma’s op prime time waren de oorlogsspecial van Memories met 1,4 miljoen kijkers op NPO 1, de documentaire De Razzia van Putten met 1,1 miljoen kijkers op NPO 2 en Goedenavond Dames en Heren met 1,1 miljoen kijkers.

RTL 4 was het meest bekeken alternatief op prime time met 765.000 kijkers voor The Blacklist (11 procent) en 675.000 kijkers voor Bones (10 procent).

Actualiteit

Het Achtuurjournaal was het meest bekeken actuele programma met 2,2 miljoen kijkers. De nieuws top zes wordt afgemaakt door Half Acht Nieuws (985.000), Hart van Nederland (973.000), Journaal 18u (850.000), Nieuwsuur (800.000) en EenVandaag (760.000).

De showrubrieken RTL Boulevard en Shownieuws scoorden 786.000 en 670.000 kijkers, terwijl de compilatie-uitzending van De Wereld Draait Door (922.000) de talkshowstrijd won van RTL Late Night (898.000) en Pauw (589.000).

Pajamas

De meest bekeken film van de avond was The Boy in the Striped Pajamas met 612.000 kijkers op SBS 6. De meest bekeken niet-Nederlandstalige serie was Rizolli and Isles met 305.000 kijkers op Net5.

Top 15
01. Nationale Dodenherdenking (NPO1) 2.930.000
02. Journaal 20:00 (NPO1) 2.236.000
03. Memories (NPO1) 1.394.000
04. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 1.219.000
05. Razzia van Putten (NPO2) 1.147.000


06. Goedenavond dames en heren (NPO1) 1.130.000
07. Nationale Dodenherdenking (NPO2) 1.040.000
08. Half acht nieuws (RTL4) 985.000
09. Hart van Nederland (SBS6) 973.000
10. De wereld draait door (NPO1) 922.000


11. RTL Late Night (RTL4) 898.000
12. Dodenherdenking Waalsdorpervlakte (RTL4) 896.000
13. Journaal 18:00 (NPO1) 850.000
14. Nieuwsuur (NPO2) 800.000
15. RTL Boulevard (RTL4) 786.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 21.3%
2. RTL4 / 14.1%
3. NPO2 / 12.9%
4. SBS6 / 8.4%
5. Vero / 6.4%


6. RTL7 / 6.2%
7. NET5 / 3.6%
8. NPO3 / 3.4%
9. RTL5 / 2.5%
10. RTL8 / 2.0%


11. N.geog / 1.8%
12. Discov / 1.2%
13. Eurosp / 1.0%
14. TLC / 0.8%
15. Comedy / 0.8%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 37,6%
2. RTL Nederland 24,8%
3. SBS Groep 18,9%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen