Miljoenen kijkers voor Dodenherdenking op de Dam

Geplaatst op Tue 05 May 2015 om 9:05


De kijkcijfers van maandag 4 mei 2015 (SKO)

De Nationale Dodenherdenking op de Dam trok maandagavond ruim 2,9 miljoen kijkers naar NPO 1. Daarmee was het de meest bekeken uitzending van de avond. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Voor Willem-Alexander was de ceremonie twee jaar geleden zijn eerste optreden na de inhuldiging. Het zorgde voor 3,1 miljoen kijkers, de hoogte score in tien jaar, terwijl RTL 4 met de herdenking op Waalsdorpervlakte juist de minst bekeken uitzending in tien jaar had (489.000 kijkers).

Vorig jaar scoorde de Dodenherdenking op NPO 1 bijna 3 miljoen kijkers, terwijl de uitzending op RTL 4 opkrabbelde tot 683.000 kijkers. Dit jaar ziet RTL 4 de kijkcijfers verder stijgen tot 896.000 kijkers. In het jaar vòòr de inhuldiging keken er nog 1 miljoen mensen.

De jaarlijkse herdenking in de hoofdstad was te zien op NPO 1, 2 en 3 en de vier SBS-zenders. NPO 2 deed traditiegetrouw het meest uitvoerig verslag van Dodenherdenking en trok 1 miljoen kijkers (vorig jaar 1,1 miljoen). NPO 3 trok 334.000 kijkers (vorig jaar 249.000).

Het live verslag op de vier SBS-zenders trok in totaal 508.000 kijkers (vorig jaar: 383.000). Vooral de uitzending op Net5 droeg met 209.000 kijkers bij aan dat totaal.

Waalsdorpervlakte

De vier RTL-zenders deden net als ieder jaar verslag vanaf de Waalsdorpervlakte, waar tijdens de Tweede Wereldoorlog meer dan 250 mensen zijn omgebracht door de bezetter. RTL 4 trok 896.000 kijkers (vorig jaar: 684.000) met het verslag. RTL 5, RTL 7 en RTL 8 scoorden bij elkaar opgeteld 286.000 kijkers (vorig jaar: 352.000).

De enige keer dat de herdenking op RTL 4 het meest bekeken werd, was in 2006. Toen trok het tv-station rond acht uur 1,2 miljoen kijkers.

Prime time

Op prime time stonden veel tv-zenders in het teken van de Tweede Wereldoorlog. NPO 1 en NPO 2 brachten een aangepaste programmering en SBS 6 en Veronica kwamen met een oorlogsfilm.

RTL bracht haar reguliere programmering, op de zeer late Barbara Barend-documentaire In Het Spoor Van De Familie Barend na. Die trok ná RTL Late Night een mooie 592.000 kijkers (20 procent).

De meest bekeken programma’s op prime time waren de oorlogsspecial van Memories met 1,4 miljoen kijkers op NPO 1, de documentaire De Razzia van Putten met 1,1 miljoen kijkers op NPO 2 en Goedenavond Dames en Heren met 1,1 miljoen kijkers.

RTL 4 was het meest bekeken alternatief op prime time met 765.000 kijkers voor The Blacklist (11 procent) en 675.000 kijkers voor Bones (10 procent).

Actualiteit

Het Achtuurjournaal was het meest bekeken actuele programma met 2,2 miljoen kijkers. De nieuws top zes wordt afgemaakt door Half Acht Nieuws (985.000), Hart van Nederland (973.000), Journaal 18u (850.000), Nieuwsuur (800.000) en EenVandaag (760.000).

De showrubrieken RTL Boulevard en Shownieuws scoorden 786.000 en 670.000 kijkers, terwijl de compilatie-uitzending van De Wereld Draait Door (922.000) de talkshowstrijd won van RTL Late Night (898.000) en Pauw (589.000).

Pajamas

De meest bekeken film van de avond was The Boy in the Striped Pajamas met 612.000 kijkers op SBS 6. De meest bekeken niet-Nederlandstalige serie was Rizolli and Isles met 305.000 kijkers op Net5.

Top 15
01. Nationale Dodenherdenking (NPO1) 2.930.000
02. Journaal 20:00 (NPO1) 2.236.000
03. Memories (NPO1) 1.394.000
04. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 1.219.000
05. Razzia van Putten (NPO2) 1.147.000


06. Goedenavond dames en heren (NPO1) 1.130.000
07. Nationale Dodenherdenking (NPO2) 1.040.000
08. Half acht nieuws (RTL4) 985.000
09. Hart van Nederland (SBS6) 973.000
10. De wereld draait door (NPO1) 922.000


11. RTL Late Night (RTL4) 898.000
12. Dodenherdenking Waalsdorpervlakte (RTL4) 896.000
13. Journaal 18:00 (NPO1) 850.000
14. Nieuwsuur (NPO2) 800.000
15. RTL Boulevard (RTL4) 786.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 21.3%
2. RTL4 / 14.1%
3. NPO2 / 12.9%
4. SBS6 / 8.4%
5. Vero / 6.4%


6. RTL7 / 6.2%
7. NET5 / 3.6%
8. NPO3 / 3.4%
9. RTL5 / 2.5%
10. RTL8 / 2.0%


11. N.geog / 1.8%
12. Discov / 1.2%
13. Eurosp / 1.0%
14. TLC / 0.8%
15. Comedy / 0.8%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 37,6%
2. RTL Nederland 24,8%
3. SBS Groep 18,9%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 








15 Reacties op “Miljoenen kijkers voor Dodenherdenking op de Dam”


  1. Sandokan

    Grappig dat dit MC altijd het vroege Shownieuws van SBS6 bij de “showrubrieken” onbesproken laat!
    *De reguliere RTL7 avond met VI (10%), nieuwe Koning Voetbal (7,2%) en Band of Brothers (7,4%) scoorde prima.

  2. Börüs

    Veronica doet het weer!

  3. frank

    documentaire razzia va putten was echt indrukwekkend

  4. Anonymous

    GEER EN GOOR KOMEN TERUG!! opnames zijn september en oktober; uitzending november en december bron: Joling in de Telegraaf en Gordon op 3FM bij Giel

  5. Arjan

    Mark,

    Sorry voorspelling klopt niet met film op tv.
    SBS6 en Veronica samen bijna 1.1 a 1.2 miljoen kijkers

  6. Anonymous

    Die docu op RTL4 van Barbara Barend sloeg echt nergens op. Hier had veel meer van gemaakt kunnen worden.

  7. Marktaandelen

    Marktaandeel NPO: 32,6 %
    (NPO1, NPO2, NPO3)

    Marktaandeel RTL: 22,9 %
    (RTL4, RTL5, RTL 7, RTL8, RTL Lounge, RTL Crime)

    Marktaandeel SBS: 15,0 %
    (SBS6, Veronica, NET5, SBS9)

    Marktaandeel Fox: 4,1 %
    (Fox, National Geographic, 24 Kitchen, Fox Sports)

    Marktaandeel Discovery: 5,4 %
    (Discovery Channel, TLC, ID, Eurosport)

    Marktaandeel Viacom: 3,2%
    (MTV, Comedy Central, Comedy Central Family, Nickelodeon, Teen Nick)

  8. AL2.0

    De zender top 15 bovenaan klopt niet. Het marktaandeel van National Geographic was 2,8% en dus keken er meer mensen naar deze zender dan RTL8 en RTL5.

  9. AL2.0

    Vergeet bovenstaande, dat is het marktaandeel over de gehelde dag.

  10. ton elikwal

    Pauw meer kijkers dan Tan. Het is gebeurd.

    Nederland kijkt als het er echt om gaat gewoon naar de NPO. De zakkenvullers van de CO hebben weer het nakijken.

  11. gtstfites

    De enige zakkenvullers die er zijn is bij de NPO met boven de Balkenellende norm.

  12. W.Timmer

    5-5 2015 13.20 Je vergeet er toch wel een
    aantal bij de RTL, die enorme bedragen
    boven de Balken normen zitten. Kan ik
    dat zeggen, zeker weten dat zijn schandalige
    toestanden, daar zijn 15 tot meer dan
    20 personen die dik meer dan een millioen
    binnen halen.Gek dat door de RTL kijkers,
    maar zelden of nooit, daar over wordt gehoord.
    Ik weet van nabij, dat in de levensmiddelsector,
    steen en been wordt geklaagd,dat zij ook
    steeds meer op moeten brengen voor de
    reclame kosten.Wie moeten zo dadelijk dat
    dan weer ophoesten,juist de consumenten.
    En dat zijn wel hele andere bedragen dan
    onze kijkgelden bijdragen.Laten jullie daar
    ook eens anders over nadenken dan altijd
    over de z.g. belasting van de kijkers. Dank U

  13. Priscilla

    W. Timmer,
    ben je nu zo dom,
    of ben je nu echt zo dom?

  14. -

    Schandalig trouwens dat RTL 5 Magic Mike uitzond!

  15. Philippe

    Ik lag allang te slapen om acht uur. Uitrusten voor die DIKKE party op 5 mei. Dat is pas belangrijk. Laat de doden de doden blijven.

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.