Gouden Bergen duikt onder 400.000 kijkers-grens


De kijkcijfers van woensdag 13 mei 2015 (SKO)

De dure dramaserie Gouden Bergen heeft een nieuw laagterecord te pakken op SBS 6. De achtste aflevering kwam woensdag uit op 395.000 kijkers en 6 procent marktaandeel, waarmee de serie nog maar net een plek wist te veroveren in de dagelijkse kijkcijfer top 25, namelijk de 24ste. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Gouden Bergen begon in januari als tweeluik, zodat SBS 6 eerst even kon testen of de serie in de smaak viel, en toen werd met ruim 700.000 kijkers netjes gescoord.

De pret was van korte duur voor de cast van Gouden Bergen. Toen de serie terugkeerde in april, waren er minder dan 500.000 kijkers over. Ook dat is al te weinig voor een dure dramaproductie op een familiezender.

De grootste concurrent van Gouden Bergen was de Champions League-wedstrijd Real Madrid – Juventus. De stunt van Juventus, dat de grote finale bereikte ten koste van de ‘Koninklijke’, wist 1,8 miljoen kijkers (28 procent) te boeien op NPO 3. Geen enkele andere tv-uitzending deed het gisteren beter.

Kitsch

Het meest bekeken alternatief voor het voetbal waren de programma’s Tussen Kunst en Kitsch met 1,4 miljoen kijkers op NPO 1, Hotter Than My Daughter met 1,1 miljoen kijkers op RTL 4 en Wallander met 1 miljoen kijkers op NPO 1.

De andere meest bekeken programma’s op prime time waren Thuis voor de Buis met 825.000 kijkers op RTL 4, Kitsch of Kassa met 502.000 kijkers op SBS 6 en Gouden Bergen.

Vooravond en late avond

In de vooravond waren het Achtuurjournaal en Goede Tijden Slechte Tijden de winnaars met respectievelijk 1,8 miljoen en 1,3 miljoen kijkers.

Verder scoorden in de vooravond vooral De Wereld Draait Door (1,2 miljoen), het Zesuurjournaal (924.000) en Half Acht Nieuws (882.000).

De winnaar op de late avond was RTL Late Night met ruim 1,2 miljoen kijkers op RTL 4, gevolgd door de nabeschouwing van het voetbal (1,1 miljoen) en Hart van Nederland (761.000). Pauw trok 625.000 kijkers.

Showrubrieken

De showrubrieken RTL Boulevard en Shownieuws scoorden 679.000 en 705.000 kijkers, de meest bekeken film van de avond was The Rebound met 276.000 kijkers op Net5 en de meest bekeken serie Wallander.

De populairste zenders van de avond waren NPO 1 (20 procent), RTL 4 (18 procent aandeel), en NPO 3 (15 procent). SBS 6 was vierde met ruim 8 procent.

Top 15
01. Real Madrid – Juventus (NPO3) 1.794.000
02. Journaal 20:00 (NPO1) 1.754.000
03. Tussen kunst en kitsch (NPO1) 1.438.000
04. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 1.300.000
05. RTL Late Night (RTL4) 1.225.000


06. De wereld draait door (NPO1) 1.161.000
07. Voetbal CL NB (NPO3) 1.071.000
08. Hotter than my daughter (RTL4) 1.070.000
09. Wallander (NPO1) 1.013.000
10. Journaal 18:00 (NPO1) 924.000


11. Half acht nieuws (RTL4) 882.000
12. EenVandaag (NPO1) 877.000
13. Thuis voor de buis (RTL4) 825.000
14. Hart van Nederland (SBS60 761.000
15. Gesprek met de premier (NPO1) 707.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 20.2%
2. RTL4 / 17.8%
3. NPO3 / 15.1%
4. SBS6 / 8.2%
5. NPO2 / 4.7%


6. Vero / 4.5%
7. NET5 / 4.1%
8. RTL7 / 4.0%
9. RTL5 / 3.0%
10. RTL8 / 2.1%


11. Discov / 1.0%
12. SBS9 / 1.0%
13. Comedy / 0.7%
14. TLC / 0.6%
15. N.geog / 0.5%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 40,0%
2. RTL Nederland 26,9%
3. SBS Groep 17,8%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen