SBS 6-show Lekker Nederlands zakt onder miljoen


De kijkcijfers van zaterdag 25 april 2015 (SKO)

Foto: Studio KastermansDe tweede aflevering van de nieuwe SBS 6-show Lekker Nederlands trok zaterdagavond tussen half tien en half elf 806.000 kijkers, goed voor 12 procent marktaandeel. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Het programma met presentatrice Do en de duo’s Nick & Simon en Jurk! als teamcaptains verliest 21 procent ten opzichte van de première van vorige week, die 1 miljoen kijkers en 16 procent marktaandeel scoorde. De show zakt van plek zeven naar plek elf in de kijk top 15.

Hoewel 806.000 kijkers nog steeds niet slecht is voor een prime time-programma op het kleinere SBS 6, is de kijkcijferdaling niet hoopgevend. Mocht de show volgende week verder dalen, dan is de toekomst van het programma niet rooskleurig.

De voorafgaand uitgezonden talentenjacht We Are Family met Jochem van Gelder bleef wél stabiel op SBS 6, maar scoorde slechts 424.000 kijkers en 6 procent marktaandeel. Dat is ver onder het gemiddelde marktaandeel van de zender.

RTL 4 slaat terug

Waar SBS 6 zijn grote concurrent RTL 4 vorige week wist te verslaan met Lekker Nederlands – die zender trok slechts 687.000 kijkers met Goor Draait Door – is dat nu niet gelukt. De nieuwe opponent bij RTL 4, Echt Waar, kwam uit op ruim 1,2 miljoen kijkers (19 procent).

RTL 4 scoorde vooral tussen acht uur en half tien, met de Linda de Mol-show Weet Ik Veel. Dat programma was met 1,9 miljoen kijkers en 29 procent marktaandeel de grote winnaar van de avond.

Over de hele avond gezien was RTL 4 de nummer twee met 20 procent aandeel, gevolgd door SBS 6 met 9 procent aandeel. Het goud gaat naar NPO 1, dat precies 21 procent noteerde.

NPO 1 pakt goud

NPO 1 scoorde vooral in de vooravond, met Studio Sport Eredivisie (1,8 miljoen, 32 procent) en Achtuurjournaal (1,7 miljoen, 29 procent), en deed het op prime time niet verkeerd met De Kwis (1,3 miljoen, 19 procent).

De andere prime time-programma’s van NPO 1 deden het iets minder. Schaep Ahoy kwam uit op 1,1 miljoen kijkers en 16 procent aandeel en Dat Ding Van Tante Es op 818.000 kijkers en 13 procent aandeel.

Bommetje

De nieuwe Ron Boszhard-show Bommetje begon in de vooravond van NPO 3 met 372.000 kijkers (8 procent).

De meest bekeken film van de avond was Today You Die met 381.000 kijkers op RTL 7. De meest bekeken niet-Nederlandstalige serie was Mr. Selfridge met 408.000 kijkers op NPO 3.

Top 15
01. Weet ik veel (RTL4) 1.877.000
02. Studio Sport Eredivisie (NPO1) 1.790.000
03. Journaal 20:00 (NPO1) 1.717.000
04. De Kwis (NPO1) 1.265.000
05. Echt waar (RTL4) 1.212.000


06. Kassa (NPO1) 1.181.000
07. Schaep Ahoy (NPO1) 1.099.000
08. Half acht nieuws (RTL4) 1.023.000
09. Journaal 18:00 (NPO1) 917.000
10. Dat ding van Tante Es (NPO1) 818.000


11. Lekker Nederlands (SBS6) 806.000
12. Hart van Nederland (SBS6) 799.000
13. RTL Woonmagazine (RTL4) 793.000
14. Hotter than my daughter (RTL4) 787.000
15. Eigen huis en tuin (RTL4) 752.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 21.0%
2. RTL4 / 20.2%
3. SBS6 / 9.2%
4. NPO2 / 6.1%
5. RTL7 / 4.0%


6. NPO3 / 3.5%
7. Vero / 3.5%
8. RTL5 / 3.0%
9. NET5 / 2.6%
10. RTL8 / 2.3%


11. Discov / 1.3%
12. Comedy / 1.2%
13. Eurosp / 1.1%
14. TLC / 0.9%
15. FOX / 0.9%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 30,6%
2. RTL Nederland 29,5%
3. SBS Groep 15,8%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen