SBS 6-show Lekker Nederlands zakt onder miljoen
De kijkcijfers van zaterdag 25 april 2015 (SKO)
De tweede aflevering van de nieuwe SBS 6-show Lekker Nederlands trok zaterdagavond tussen half tien en half elf 806.000 kijkers, goed voor 12 procent marktaandeel. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Het programma met presentatrice Do en de duo’s Nick & Simon en Jurk! als teamcaptains verliest 21 procent ten opzichte van de première van vorige week, die 1 miljoen kijkers en 16 procent marktaandeel scoorde. De show zakt van plek zeven naar plek elf in de kijk top 15.
Hoewel 806.000 kijkers nog steeds niet slecht is voor een prime time-programma op het kleinere SBS 6, is de kijkcijferdaling niet hoopgevend. Mocht de show volgende week verder dalen, dan is de toekomst van het programma niet rooskleurig.
De voorafgaand uitgezonden talentenjacht We Are Family met Jochem van Gelder bleef wél stabiel op SBS 6, maar scoorde slechts 424.000 kijkers en 6 procent marktaandeel. Dat is ver onder het gemiddelde marktaandeel van de zender.
RTL 4 slaat terug
Waar SBS 6 zijn grote concurrent RTL 4 vorige week wist te verslaan met Lekker Nederlands – die zender trok slechts 687.000 kijkers met Goor Draait Door – is dat nu niet gelukt. De nieuwe opponent bij RTL 4, Echt Waar, kwam uit op ruim 1,2 miljoen kijkers (19 procent).
RTL 4 scoorde vooral tussen acht uur en half tien, met de Linda de Mol-show Weet Ik Veel. Dat programma was met 1,9 miljoen kijkers en 29 procent marktaandeel de grote winnaar van de avond.
Over de hele avond gezien was RTL 4 de nummer twee met 20 procent aandeel, gevolgd door SBS 6 met 9 procent aandeel. Het goud gaat naar NPO 1, dat precies 21 procent noteerde.
NPO 1 pakt goud
NPO 1 scoorde vooral in de vooravond, met Studio Sport Eredivisie (1,8 miljoen, 32 procent) en Achtuurjournaal (1,7 miljoen, 29 procent), en deed het op prime time niet verkeerd met De Kwis (1,3 miljoen, 19 procent).
De andere prime time-programma’s van NPO 1 deden het iets minder. Schaep Ahoy kwam uit op 1,1 miljoen kijkers en 16 procent aandeel en Dat Ding Van Tante Es op 818.000 kijkers en 13 procent aandeel.
Bommetje
De nieuwe Ron Boszhard-show Bommetje begon in de vooravond van NPO 3 met 372.000 kijkers (8 procent).
De meest bekeken film van de avond was Today You Die met 381.000 kijkers op RTL 7. De meest bekeken niet-Nederlandstalige serie was Mr. Selfridge met 408.000 kijkers op NPO 3.
Top 15 01. Weet ik veel (RTL4) 1.877.000 02. Studio Sport Eredivisie (NPO1) 1.790.000 03. Journaal 20:00 (NPO1) 1.717.000 04. De Kwis (NPO1) 1.265.000 05. Echt waar (RTL4) 1.212.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. NPO1 / 21.0% 2. RTL4 / 20.2% 3. SBS6 / 9.2% 4. NPO2 / 6.1% 5. RTL7 / 4.0%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Publieke Omroep 30,6% 2. RTL Nederland 29,5% 3. SBS Groep 15,8% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |