Minst bekeken finale The Voice Kids ooit
De kijkcijfers van zaterdag 11 april 2015 (SKO)
De RTL 4-show The Voice Kids heeft zijn minst bekeken seizoen ooit afgesloten met de minst bekeken finale tot nu toe. Er keken zaterdagavond ruim 1,8 miljoen mensen naar de slotuitzending, goed voor 28 procent marktaandeel. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. The Voice Kids levert net als de volwassen variant The Voice of Holland steeds meer kijkers in. Deze afgelopen, vierde serie van The Voice Kids trok ruim 40 procent minder kijkers dan de het allereerste seizoen.
De finale werd gewonnen door de 13-jarige Lucas uit het team van Nick & Simon, die voor het eerst een winnaar voortbrachten. Hij sleept daarmee een studiebeurs van 10.000 euro binnen en een platencontract.
Nooit eerder trok een finale van The Voice Kids minder dan 2 miljoen kijkers. De eerste, tweede en derde editie sloten af met respectievelijk 2,8 miljoen, 2,8 miljoen en 2,3 miljoen kijkers.
Gemiddeld wisten de negen afleveringen van dit vierde seizoen ruim 1,6 miljoen kijkers te boeien. De eerste, tweede en derde serie kwamen uit op gemiddeldes van respectievelijk 2,7 miljoen, 2,6 miljoen en 2,1 miljoen kijkers.
De top negen van minst bekeken afleveringen ooit van The Voice Kids wordt gevormd door alle negen de afleveringen van dit laatste seizoen.
The Voice of Holland liet afgelopen seizoen een soortgelijke kijkcijferdaling zien. RTL 4 hoopt met name dat de komst van Anouk als coach de kijkcijfers komend seizoen zullen stuwen.
Nipt goud voor RTL 4
Door de voorzichtige score van The Voice Kids ging RTL 4 maar nipt met goud naar huis op de zaterdagavond. Over de hele avond kwam de zender uit op bijna 22 procent marktaandeel.
De op een na meest bekeken RTL 4-titel was Goor Draait Door, die met 1,1 miljoen kijkers (18 procent) voor het eerst in dit tweede seizoen boven de miljoengrens uitkwam.
NPO 1 nummer twee
NPO 1 was de tweede zender van de avond met 21 procent marktaandeel. De zender had het enige programma in huis dat meer kijkers wist te boeien dan The Voice Kids, namelijk Studio Sport Eredivisie met 1,9 miljoen kijkers (33 procent).
Verder scoorde NPO 1 vooral met het Ahctuurjournaal (1,6 miljoen, 27 procent), De Kwis (1,3 miljoen, 20 procent) en Schaep Ahoy (1,2 miljoen, 18 procent).
SBS 6 niet in top 15
SBS 6, de derde zender van de avond met 9 procent aandeel, komt niet in de top 15 van meest bekeken programma’s voor. Hart van Nederland staat met 666.000 kijkers (11 procent) op zestien.
Op prime time trok Surprise Surprise 566.000 kijkers (8 procent) en Wie Heeft De Leukste 472.000 kijkers (7 procent).
De meest bekeken film van de avond was Machete met 374.000 kijkers kijkers op RTL 7. De meest bekeken niet-Nederlandstalige serie was Mr. Selfridge met 393.000 kijkers op NPO 2.
Top 15 01. Studio Sport Eredivisie (NPO1) 1.912.000 02. The Voice Kids (RTL4) 1.837.000 03. Journaal 20:00 (NPO1) 1.608.000 04. De Kwis (NPO1) 1.336.000 05. Schaep Ahoy (NPO1) 1.202.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. RTL4 / 21.9% 2. NPO1 / 21.0% 3. SBS6 / 8.6% 4. NPO2 / 5.8% 5. RTL7 / 4.9%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. RTL Nederland 30,9% 2. Publieke Omroep 30,1% 3. SBS Groep 15,6% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |