Commissariaat ontkent ‘omroepje pesten’

De megaboete van 162.000 euro voor Omroep MAX is niet bedoeld om omroepje te pesten. Dat zegt Remco Dolstra, directeur van het Commissariaat voor de Media, in het AD. De boete is opgelegd vanwege de Heel Holland Bakt-lijn bij Albert Heijn, waar MAX overigens niet aan heeft verdiend. “Omroepen moeten gewoon weten wat de richtlijnen zijn. We zijn er niet om zoveel mogelijk boetes per jaar uit te delen. We roepen niet zomaar wat. Dit is een zorgvuldig proces“, aldus Dolstra.

Het AD zet vraagtekens bij die zorgvuldigheid, omdat Slagter verklapte dat het Commissariaat 10 procent korting gaf op de oorspronkelijke boete. “Klopt, maar dat was geen tegemoetkoming. Omroep MAX had in de zaak een argument aangedragen dat heeft geleid tot deze verlaging.

Tijdens het tweede seizoen van Heel Holland Bakt heeft Albert Heijn een uitgebreide en exclusieve Heel Holland Bakt-productlijn op de markt gebracht. Daarmee heeft Ahold kunnen profiteren van het succes van een met publiek geld gefinancierde show.

Omroep MAX heeft dit mogelijk gemaakt door met BBC, de eigenaar van het format, geen afspraken te maken over de merchandiserechten. “Ze hadden contractueel moeten vastleggen dat een derde partij niet buiten hun om commerciële activiteiten kon ontplooien”, vindt Dolsta.

Slagters verbazing over Sesamstraat-merchandise, die wel wordt toegestaan, slaat Dolstra in de wind. “De poppen van Sesamstraat zijn van alle tijden en worden overal verkocht. Bij Heel Holland Bakt en Albert Heijn is er sprake van een exclusieve deal met een winkelketen. Dat wegen we zwaar.

Meer in Omroep MAX

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen