Veel kijkers voor RTL 5-programma Bizarre Eters
De kijkcijfers van maandag 2 maart 2015 (SKO)
Het nieuwe RTL 5-programma Bizarre Eters is maandagavond van start gegaan met een mooie 774.000 kijkers, goed voor 11,5 procent marktaandeel. Dat is 211 procent boven het laatste weekgemiddelde van RTL 5. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Het programma van Dennis Weening begon direct na de tweede seizoenspremière van de Jan Kooijman-show Levenslang Met Dwang. Dat programma wist 636.000 kijkers te vermaken, goed voor 8,3 procent marktaandeel.
Ook in de vooravond begon RTL 5 met een nieuw programma. Om half zeven keken er slechts 111.000 mensen (2,2 procent) naar de eerste aflevering van Shopping Queens VIPS met Fred van Leer.
Ondanks de mooie cijfers op prime time, kwam RTL 5 in de zender top tien niet verder dan de zesde plaats met 5,6 procent marktaandeel. De zender moest onder meer de jongerenzender van SBS voor laten gaan: Veronica kwam uit op 5,7 procent. Die zender scoorde 577.000 kijkers met de film Safe.
De grote winnaar was als vertrouwd NPO 1, dat bijna 24 procent marktaandeel noteerde. Topscoorders waren het Achtuurjournaal (2,3 miljoen) en Droomhuis Gezocht (1,9 miljoen), maar ook Radar (1,9 miljoen), DWDD (1,7 miljoen) en Anita Wordt Opgenomen (1,2 miljoen) werden veel bekeken.
RTL 4 was de nummer twee met ruim 16 procent. GTST was met bijna 1,9 miljoen kijkers de meest bekeken RTL 4-titel, gevolgd door Half Acht Nieuws (1,4 miljoen) en RTL Boulevard (1 miljoen). Op prime time scoorden The Blacklist en Bones 874.000 en 701.000 kijkers.
De nummer drie, SBS 6 (8,5 procent), scoorde 506.000 kijkers met Oplichters in het Buitenland.
Het verkiezingsdebat op NPO 2 wist slechts 359.000 kijkers te boeien.
Op de late avond scoorden Pauw en RTL Late Night respectievelijk 661.000 en 808.000 kijkers.
Top 15 01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.306.000 02. Droomhuis gezocht (NPO1) 1.944.000 03. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 1.891.000 04. Radar (NPO1) 1.881.000 05. De wereld draait door (NPO1) 1.742.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. NPO1 / 23.9% 2. RTL4 / 16.3% 3. SBS6 / 8.5% 4. NPO2 / 6.5% 5. Vero / 5.7%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Publieke Omroep 34,9% 2. RTL Nederland 30,2% 3. SBS Groep 18,4% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |