Voice Kids opent met minst bekeken aflevering ooit
De kijkcijfers van zaterdag 14 februari 2015 (SKO)
Het vierde seizoen van The Voice Kids is zaterdagavond van start gegaan met de minst bekeken aflevering ooit. Er keken ruim 1,5 miljoen mensen naar de première op RTL 4, goed voor bijna 23 procent marktaandeel. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. In de eerste twee seizoenen scoorde The Voice Kids nooit minder dan 2 miljoen kijkers per aflevering. Vorig jaar dook de RTL 4-show twee keer onder die grens. De minst bekeken aflevering trok toen bijna 1,9 miljoen kijkers.
In het eerste seizoen keken er gemiddeld 2,7 miljoen mensen naar The Voice Kids. De tweede serie bleef nagenoeg stabiel met 2,6 miljoen kijkers. Vorig jaar liet de show voor het eerst een flinke daling zien met een gemiddelde van 2,1 miljoen kijkers.
Het vierde seizoen van The Voice Kids is zaterdagavond ver onder dat gemiddelde van start gegaan. In tegenstelling tot de voorgaande series, is de vierde serie niet op vrijdag, maar op zaterdagavond te zien.
RTL 4 heeft gekozen voor een verhuizing naar de zaterdagavond, omdat de show dan al om acht uur kan beginnen, in plaats van half negen. Daardoor zouden meer kinderen in staat moeten zijn om mee te kijken.
The Voice Kids was het vierde meest bekeken programma van de avond. Het Achtuurjournaal (2,3 miljoen), Studio Sport Eredivisie (1,8 miljoen) en All You Need Is Love (1,6 miljoen) wisten meer kijkers te boeien.
Wel won The Voice Kids van de prime time-programma’s op NPO 1. Bananasplit en Ik Vertrek kwamen uit op 1,3 miljoen en bijna 1,5 miljoen kijkers.
NPO 1 was met ruim 22 procent marktaandeel wel de avondwinnaar, gevolgd door RTL 4 (bijna 20 procent) en SBS 6 (ruim 7 procent).
SBS 6 scoorde op prime time 383.000 kijkers met de film Despicable Me.
Top 15 01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.260.000 02. Studio Sport Eredivisie (NPO1) 1.821.000 03. All you need is love (RTL4) 1.555.000 04. The Voice Kids (RTL4) 1.521.000 05. Ik Vertrek (NPO1) 1.469.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. NPO1 / 22.3% 2. RTL4 / 19.6% 3. SBS6 / 7.1% 4. NPO2 / 6.6% 5. NPO3 / 4.0%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Publieke Omroep 32,9% 2. RTL Nederland 28,4% 3. SBS Groep 12,7% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |