SlimmerIQen zakt onder miljoen kijkers


De kijkcijfers van zondag 30 november 2014 (SKO)

Foto: Nick van OrmondtHet RTL 4-spelprogramma SlimmerIQen, gepresenteerd én geproduceerd door Peter van der Vorst, heeft zondagavond kijkers verloren. Er keken 933.000 mensen naar de tweede aflevering, goed voor 13,3 procent marktaandeel. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. SlimmerIQen, over hoogbegaafde mensen, begon vorige week met ruim 1,1 miljoen kijkers en dik 16 procent marktaandeel. Van het oorspronkelijke kijkerspubliek, heeft Van der Vorst 18 procent verloren.

Het programma van Van der Vorst was de nummer twaalf van de avond. Op hetzelfde moment trokken zowel NPO 1 als SBS 6 een groter kijkerspubliek. NPO1 trok 1,5 miljoen kijkers met de TV Show en de voorlopig laatste Undercover in Nederland trok bijna 1,1 miljoen kijkers naar SBS 6.

Van der Vorst scoorde met zijn programma 28 procent onder het laatste weekgemiddelde van RTL 4. Ook lead-in Familie Gezocht met Nance zat daar met 38 procent flink onder. De laatste aflevering van haar programma noteerde 882.000 kijkers en 11,6 procent aandeel.

Al met al was RTL 4 de tweede zender van de avond met dik 12 procent marktaandeel. De winnaar was NPO 1 met 25 procent aandeel en de nummer drie SBS 6 met 11 procent.

NPO 1 had zowel de winnaars van de avond (Studio Sport Eredivisie met 3 miljoen kijkers en Achtuurjournaal met 2,9 miljoen) als de winnaars op prime time (De Reünie met 1,9 miljoen kijkers en de TV Show met 1,5 miljoen) in huis.

SBS 6 scoorde vooral met Hart van Nederland (1,2 miljoen), Undercover in Nederland (1,1 miljoen) en Shownieuws (1 miljoen).

Top 15
01. Studio Sport Eredivisie (NPO1) 3.024.000
02. Journaal 20:00 (NPO1) 2.876.000
03. De Reünie (NPO1) 1.899.000
04. TV Show (NPO1) 1.513.000
05. Hart van Nederland (SBS6) 1.182.000


06. Undercover in Nederland (SBS6) 1.093.000
07. Half acht nieuws (RTL4) 1.068.000
08. Studio Voetbal (NPO1) 1.049.000
09. Shownieuws (SBS6) 1.046.000
10. Wegmisbruikers (SBS6) 998.000


11. Studio Sport (NPO1) 989.000
12. SlimmerIQen (RTL4) 933.000
13. Familie gezocht (RTL4) 882.000
14. 3 op reis (NPO3) 842.000
15. Carlo en Irene Life 4 You (RTL4) 716.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 25.4%
2. RTL4 / 12.2%
3. SBS6 / 11.0%
4. Vero / 6.6%
5. NPO3 / 5.6%


6. NET5 / 4.7%
7. NPO2 / 4.4%
8. RTL7 / 3.9%
9. RTL5 / 3.8%
10. Comedy / 1.5%


11. TLC / 0.8%
12. Discov / 0.7%
13. MTV / 0.7%
14. N.geog / 0.7%
15. Nick / 0.5%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 35,4%
2. RTL Nederland 24,0%
3. SBS Groep 22,3%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen