SlimmerIQen zakt onder miljoen kijkers
De kijkcijfers van zondag 30 november 2014 (SKO)
Het RTL 4-spelprogramma SlimmerIQen, gepresenteerd én geproduceerd door Peter van der Vorst, heeft zondagavond kijkers verloren. Er keken 933.000 mensen naar de tweede aflevering, goed voor 13,3 procent marktaandeel. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. SlimmerIQen, over hoogbegaafde mensen, begon vorige week met ruim 1,1 miljoen kijkers en dik 16 procent marktaandeel. Van het oorspronkelijke kijkerspubliek, heeft Van der Vorst 18 procent verloren.
Het programma van Van der Vorst was de nummer twaalf van de avond. Op hetzelfde moment trokken zowel NPO 1 als SBS 6 een groter kijkerspubliek. NPO1 trok 1,5 miljoen kijkers met de TV Show en de voorlopig laatste Undercover in Nederland trok bijna 1,1 miljoen kijkers naar SBS 6.
Van der Vorst scoorde met zijn programma 28 procent onder het laatste weekgemiddelde van RTL 4. Ook lead-in Familie Gezocht met Nance zat daar met 38 procent flink onder. De laatste aflevering van haar programma noteerde 882.000 kijkers en 11,6 procent aandeel.
Al met al was RTL 4 de tweede zender van de avond met dik 12 procent marktaandeel. De winnaar was NPO 1 met 25 procent aandeel en de nummer drie SBS 6 met 11 procent.
NPO 1 had zowel de winnaars van de avond (Studio Sport Eredivisie met 3 miljoen kijkers en Achtuurjournaal met 2,9 miljoen) als de winnaars op prime time (De Reünie met 1,9 miljoen kijkers en de TV Show met 1,5 miljoen) in huis.
SBS 6 scoorde vooral met Hart van Nederland (1,2 miljoen), Undercover in Nederland (1,1 miljoen) en Shownieuws (1 miljoen).
Top 15 01. Studio Sport Eredivisie (NPO1) 3.024.000 02. Journaal 20:00 (NPO1) 2.876.000 03. De Reünie (NPO1) 1.899.000 04. TV Show (NPO1) 1.513.000 05. Hart van Nederland (SBS6) 1.182.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. NPO1 / 25.4% 2. RTL4 / 12.2% 3. SBS6 / 11.0% 4. Vero / 6.6% 5. NPO3 / 5.6%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Publieke Omroep 35,4% 2. RTL Nederland 24,0% 3. SBS Groep 22,3% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |