De Slimste Mens trapt af met 1,2 miljoen kijkers


De kijkcijfers van maandag 15 december 2014 (SKO)

Het achtste seizoen van De Slimste Mens is maandagavond met mooie cijfers van start gegaan. Er keken ruim 1,2 miljoen mensen naar de uitzending op NPO 2, goed voor ruim 16 procent marktaandeel. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De Slimste Mens was de nummer drie op prime time. Alleen de NPO 1-hits Spoorloos en Radar wisten tussen half negen en half elf een groter kijkerspubliek te boeien. Daar keken respectievelijk 2,1 miljoen en 1,6 miljoen mensen naar.

De kennisquiz met Philip Freriks scoorde maar liefst 166 procent boven het laatste weekgemiddelde van NPO 2. Daarmee is de show veruit het meest bekeken NPO 2-programma.

Later op de avond, om elf uur, begon NPO 2 met de nieuwe tiendelige dramaserie The Legacy, afkomstig uit Denemarken. De première daarvan wist 152.000 kijkers te vermaken.

Ook op NPO 1 was er een première. In de vooravond begon daar een nieuw seizoen van Een Huis Vol. Op het tijdstip van De Wereld Draait Door keken er 912.000 mensen naar de realityserie van de NCRV.

RTL 4 scoorde op prime time 933.000 kijkers met Crime Scene Investigation. SBS 6 scoorde 762.000 kijkers met Stalker.

Over de hele avond gezien wist slechts één programma meer kijkers te boeien dan Spoorloos, namelijk het Achtuurjournaal, goed voor 2,3 miljoen kijkers.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.283.000
02. Spoorloos (NPO1) 2.055.000
03. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 1.944.000
04. Radar (NPO1) 1.644.000
05. Half acht nieuws (RTL4) 1.494.000


06. De Slimste Mens (NPO2) 1.214.000
07. RTL Boulevard (RTL4) 1.143.000
08. Journaal 18:00 (NPO1) 1.052.000
09. Editie NL (RTL4) 966.000
10. EenVandaag (NPO1) 952.000


11. Crime Scene Investigation (RTL4) 933.000
12. Nieuwsuur (NPO2) 922.000
13. Bloedverwanten (NPO1) 918.000
14. Een huis vol (NPO1) 912.000
15. RTL Late Night (RTL4) 905.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 21.6%
2. RTL4 / 17.4%
3. NPO2 / 8.9%
4. SBS6 / 8.9%
5. RTL7 / 6.3%


6. Vero / 5.4%
7. NPO3 / 5.0%
8. NET5 / 4.8%
9. RTL5 / 3.8%
10. RTL8 / 1.6%


11. Discov / 1.6%
12. TLC / 1.3%
13. Comedy / 1.0%
14. FOX / 0.9%
15. Nick / 0.6%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 35,5%
2. RTL Nederland 29,1%
3. SBS Groep 19,1%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen