EO teleurgesteld in schrappen themakanaal Omega

Het bericht dat het themakanaal Omega TV geschrapt wordt door de NPO heeft de EO verrast. Er is teleurstelling, maar ook optimisme over het voortbestaan van de programma’s van Omega. Dat laat de EO vandaag weten. De NPO maakte vandaag bekend vijf van de zeventien themakanalen te schrappen, vanwege hoge kosten. EO-directeur Arjen Lock: “Uiteraard balen we ontzettend dat we met Omega TV in 2009 geen zelfstandige plek meer hebben binnen de NPO themakanalen.”

De Publieke Omroep gaat vijf van de huidige zeventien digitale themakanalen schrappen. Het gaat om de kanalen Dier en Natuur, Omega TV, 3voor12, Nederland E en Opvoeden Doe Je Zo. Waarschijnlijk wordt een deel van de programma’s voortaan uitgezonden op andere kanalen. Omega TV gaat bijvoorbeeld op in Levensbeschouwing en Zingeving en de opvoedzender wordt onderdeel van Kinderen en Ouders. De NPO wil al langer het aantal themakanalen verminderen, omdat de kosten van het handhaven van een apart kanaal 150.000 euro per jaar bedragen.

Directeur Arjan Lock van de EO ziet ook voldoende aanknopingspunten om de programma’s beschikbaar te houden voor het grote publiek. Arjan Lock: “Een van de nieuwe thema’s is zingeving waar wij vanuit onze missie een bepalende rol in willen spelen. Wij vinden dat binnen de publieke omroep het aanbod van christelijke verdiepende programma’s beschikbaar moet blijven.

Uiteraard balen we ontzettend dat we met Omega TV in 2009 geen zelfstandige plek meer hebben binnen de NPO themakanalen. Te meer omdat het aantal kijkers van Omega TV flink in de lift zat en breed gedragen werd in onze achterban. We zien dagelijks steeds meer aanmeldingen van mensen die 24 uur per dag verdiepende televisie willen hebben. We zullen er alles aan doen om het op programma-aanbod van de EO bij de themakanalen op peil te houden.”

Allereerst bieden de overgebleven kanalen, waaronder Zingeving, volop de gelegenheid onze programma’s te blijven uitzenden. Daarnaast komt er een video on demand service waarop de ‘Omega-kijker’ 24 uur per dag programma’s kan bekijken. Ook geloven we in een goede samenwerking met andere omroepen op de andere themakanalen van de NPO. Onze eigenheid maakt ons onvermijdelijk; alle thema’s moeten tenslotte pluriform worden ingevuld. Hotdog en 40 dagen zonder seks die afgelopen jaar al te zien waren op 101 tv zijn daar een goed voorbeeld van. Kortom er zijn voldoende mogelijkheden om een brede groep kijkers te blijven voorzien van verdiepende programma’s rondom het christelijk geloof.”

Meer in EO

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen