Van Westerloo hoopt op succes voor Talpa

RTL-baas Fons van Westerloo hoopt dat televisie- zender Talpa een succes wordt. “Tenslotte werkt mijn halve familie daar“, aldus Van Westerloo in De Telegraaf. “Talpa komt er heus wel, daar twijfel ik niet aan.” Hij prijst Talpa om de goede dramaseries, “maar ze hadden het anders moeten aanpakken.

Van Westerloo zegt in de krant dat Talpa kampt met een imagoprobleem. “De zender is met veel bombarie neergezet, de ene ster na de andere werd binnengehaald. Bij de kijkers leidt dat tot irritaties. Dat hoor ik overal om me heen. Mensen willen niet het gevoel hebben dat ze worden gekocht, de kijker is niet te koop.

Het beste voorbeeld vind ik Spijkerman: die had gewoon moeten zeggen dat hij de kans kreeg om miljonair te worden en daarom bij de VARA is weggegaan. Nee, hij zegt dat het niet om het geld gaat, dat hij socialist blijft enzovoort. De mensen denken dan ?daag, neem je grootje in de maling?. Je ziet het aan de cijfers: bij de VARA trok hij 2,5 miljoen kijkers, nu haalt zijn programma het miljoen niet. De mensen pikken het niet. (..) Een nieuwe zender moet een sluipmoordenaar zijn, je moet niet hoog van de toren blazen. Neem NSE, dat vind ik helemaal niets en dat wordt ook niets. Op zich is dat niet erg, er mislukken altijd programma?s, alleen riepen de makers bij de start dat ze de Nederlandse journalistiek eens even zouden laten zien hoe het moest. Niets tegen ambitie, maar denken zij nou echt dat je een volwaardige nieuwsorganisatie als RTL even aan de kant schuift?

Bart in ’t Hout, programmadirecteur bij RTL, denkt dat de komst van Talpa ervoor heeft gezorgd dat er meer ruimte is voor RTL. “Talpa heeft de meeste kijkcijferkanonnen weggehaald bij de publieke omroep, zoals het voetbal, Jack Spijkerman, Linda de Mol en Ivo Niehe. Daardoor heeft de publieke omroep flink wat marktaandeel ingeleverd. Bij Talpa scoren die programma?s echter lang niet zo goed als bij de publieke omroep. Er zijn dus kijkers ?over? en die willen wij graag hebben. Om nog even Spijkerman als voorbeeld te nemen: bij de VARA 2,5 miljoen kijkers, bij Talpa slechts 1 miljoen. Dan blijven er 1,5 miljoen kijkers over die je voor jouw zenders moet zien te winnen. En daar zie ik kansen voor ons, want ik ken SBS goed genoeg om te stellen dat daar de groei uit is.

In ’t Hout vervolgt in De Telegraaf: “Er zit geen lijn in de programmering, het gaat van links naar rechts, van man naar vrouw, van jong naar oud. Ok?, zij hebben maar ??n zender en wij drie, zodat we gemakkelijker op bepaalde doelgroepen kunnen focussen. Maar elke zender moet een bepaalde ritmiek hebben en die zie ik bij Talpa niet.

De programmadirecteur verwacht op korte termijn ‘een explosie van digitale kanalen’. Van Westerloo denkt dat er ruimte is voor slechts drie soorten themakanalen: films, sport en nieuws. “Wij hebben de blauwdrukken klaarliggen voor een digitale nieuwszender, want in nieuws zijn we goed“, aldus Van Westerloo. “We werken er in stilte aan, maar we nemen een afwachtende houding aan. (..) Natuurlijk is het zuur dat Endemol met KPN in zee gaat en dat daar straks oude RTL-successen te zien zijn. Maar in de tijd dat RTL zijn contracten met Endemol sloot, dacht men er gewoon niet aan om rechten voor andere toepassingen dan openbare tv tot in de eeuwigheid erbij te kopen. Gelukkig is onze moedermaatschappij RTL Group eigenaar van Fremantle Media en die hebben een enorme berg rechten voor alle toepassingen. Fremantle is ook een tv-producent die wereldwijd actief is en minstens net zo groot is als Endemol.” [u]Telegraaf[/u]

Meer in # Geen categorie

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen